Thursday 27 September 2018

ERWAN & HELENA - Episod 03


BARU  seminggu  berlalu  sejak  pertemuannya  dengan  Mira,  tetapi  Erwan  rasa,  seperti seribu  tahun  telah  berlalu.  Erwan  sakit.  Dia  sakit  menanggung  penyakit  aneh.  Anehnya  penyakit tersebut  sebab  berjaya  mengalihkan  tumpuan  Erwan  dari  kerja. 
Dalam  kepala  Erwan  hanya  ada nama  Mira.  Pada  mata  Erwan,  dia  hanya  melihat  seraut  wajah  Mira.  Erwan  syak,  dia  dilanda penyakit  mabuk  kepayang  yang  parah.  Tidak  tertanggung  lagi  rasa  rindu  yang  ada  dalam  dirinya.
Penyakitnya  tidak  ada  ubat.  Ubatnya  tidak  mampu  Erwan  jejak.  Sepatutnya  Erwan meminta  nombor  telefon  Mira,  ataupun  email  Mira.  Dia  ada  juga  cuba  menghubungi  Sherina, tetapi  nombor  telefon  yang  ada  dalam  simpanannya  tidak  aktif  lagi.
Erwan  buntu.  Sakitnya  makin  parah  dan  dia  tidak  mempunyai  jalan  penyelesaian.  Dia telah  menemui  jawapan  hatinya,  tetapi  dia  terlalu  lembab  sehingga  terlepas  peluang  tersebut.
Interkom  di  atas  mejanya  berbunyi.  Melihat  pada  kod  nombor  yang  naik,  dia  tahu  PAnya yang  berada  di  hujung  talian.
"Ada  apa,  Julie?"
"Ada  panggilan  dari  Cik  Sherina.  Dia  kata  penting,  tapi  sebab  encik  minta  tapis  semua panggilan,  itu  yang  saya  tanya  dulu."
"Sherina?  Sambungkan  talian  terus."  Erwan  seperti  orang  lapar  memberi  arahan.  Ada cahaya  yang  mula  datang.  Mungkin  dia  masih  ada  peluang  dan  dia  tidak  akan  mensia-siakan peluangnya  kali  ini.
"Sherry?"  Erwan  yang  lebih  dahulu  berbahasa.
"Thank  God,  nasib  baik  nombor  telefon  ofis  awak  belum  bertukar.  Saya  dah  cuba hubungi  awak  berhari-hari,  tapi  satu  pun  tak  menyambung."
Erwan  menenangkan  jiwanya.  Dia  gelojoh  mahu  tahu  tentang  Mira,  tetapi  dia  mengambil keputusan  untuk  menyembunyikan  sikap  tersebut.  Dia  tak  mahu  menakutkan  Sherina.
"Ada  apa,  Sherry?  Awak  nak  tahu  fasal  Ilyas?"
"Oh,  bukan.  Awak  dah  salah  faham." Sherina  menafikan,  tetapi  Erwan  tahu  rasa  hati  sebenar  Sherina.  Dia  bukan  buta  untuk tidak  melihat  cinta  Sherina  masih  wujud  untuk  Ilyas.
"Okey,  jadi  kenapa  awak  call  saya?"  
"Fasal  Mira."
Detakan  jantung  Erwan  berhenti.  Nafas  Erwan  juga  berhenti.  Waktu  seolah-olah  berhenti bergerak.
"Dia  tak  boleh  lupakan  awak.  Dia  call  empat  hari  lepas.  Dia  menangis."
"Kenapa  dia  menangis?" Sherina  teragak-agak  untuk  memberi  jawapan  dan  Erwan  bukan  orang  yang  sabar,  apatah lagi  hal  tersebut  melibatkan  Mira.
"Sherry,  awak  tak  menjawab  soalan."
"She  likes  you,  Erwan.  Dia  menangis  sebab  dia  tak  tahu  nak  cari  awak  macam  mana.  Dia tanya  saya,  tapi  saya  pun  tak  ada  contact  number  awak  yang  terkini.  Dia  cuba  berhubung  dengan awak  melalui  email,  tapi  satu  pun  email  dia  awak  tak  balas."
Tergesa-gesa  Erwan  membuka  akaun  emailnya.  Di  sana  dia  melihat  tiga  email  daripada Mira.  Email  yang  terbaru,  dihantar  pagi  tadi.   Erwan  menarik  nafas.  Dia  lupa  untuk  mengakses  personal  emailnya.  Erwan  hanya mampu  menepuk  dahi.

"I  saw  her  emails     
"I  saw  her  emails."
"Okay,  good.  Itu  saja  saya  nak  cakap.  Bye..."
"Nanti  dulu,"  pinta  Erwan.
"Kalau  awak  tak  kisah,  saya  nak  contact  number  Mira."
"Kalau  awak  cuma  nak  kecewakan  Mira,  saya  takkan  beri."
"Sherry,  dia  dah  pun  email  saya.  Tak  salah  kalau  saya  dapatkan  contact  number  dia.  Lebih mudah  kami  berhubung  berbanding  email."
Hampir  seminit  menunggu,  Sherina  masih  kedekut.  Erwan  mula  kerisauan.
"Saya  janji  saya  takkan  buat  dia  kecewa."
Sherina  masih  berat  hati  untuk  menunaikan  permintaan  Erwan.
"Okay,  here's  the  truth.  I  need  her  contact  number  because  I  like  her  too,  and  I  think  I was  in  love  with  her.  It  was  love  at  first  sight."
"012-614  3248.  Jangan  beritahu  Mira  saya  bocorkan  contact  number  dia  pada  awak."
"Saya  akan  zip  mulut  saya.  Thank  you  Sherry  for  your  help.  Saya  sangat  menghargai pertolongan  awak."
"Erwan,  Mira  tak  sama  macam  perempuan  lain.  Dia  ada  bad  temper  dan..."
"Tak  ada  manusia  yang  sempurna  dalam  dunia.  I  can  manage  her  bad  temper."
Selang  satu  jam  selepas  panggilannya  dengan  Sherina  tamat,  Erwan  memberanikan  diri menghubungi  Mira.  Sejak  satu  jam  tadi,  dia  mundar-mandir.  Dia  risau  dan  dia  takut  Mira menolak  caranya  untuk  berhubung  secara  panggilan  suara.
Debaran  hatinya  jelas.  Sepanjang  menunggu  Mira  menjawab  panggilannya,  Erwan  rasa perutnya  seperti  ditarik-tarik.  Rasa  gemuruh  sedang  menguasai  diri.   Sebaik  sahaja  panggilan  bersambung,  sejuk  kepala  Erwan.  Ringan  lututnya.
"Mira,"  sebutnya  sepatah.
"Erwan..."   Erwan  sedang  berada  diawang-awangan  yang  paling  indah.  Mira  mengenali  suaranya, tanpa  perlu  dia  mengenalkan  diri.
"Saya  nak  jumpa  awak,  Mira."
"Saya  pun." Erwan  sedang  melihat  Syurga.  


ERWAN  meramas  jari  tangannya,  basah     
ERWAN  meramas  jari  tangannya,  basah.  Basah  sebab  berpeluh  Dia  telah  membuat  keputusan untuk  hatinya.  Walaupun  sejak  dia  membuat  keputusan  tersebut,  hatinya  tidak  selesa,  Erwan berpendapat  rasa  tidak  selesa  itu  bersifat  sementara.  Segalanya  akan  kembali  normal  setelah  dia bersemuka  dengan  Mira. 
Mira  jawapan  yang  dicarinya  selama  ini. Mira  itu  ibarat  nyawa  Erwan  sekarang.  Cinta  pandang  pertamanya.  Dia  tidak  pernah dilamun  kerinduan  yang  mendalam  setelah  melihat  Mira.  Mira  adalah  magis,  magis  yang  tercipta untuk  Erwan.  
"Mira,"  sebutan  Erwan  penuh  hati-hati.  Sebutannya  penuh  dengan  aura  cinta.  Erwan berharap,  Mira  merasai  aura  yang  sangat  besar  tersebut.
"Mira,"  panggilnya  sekali  lagi  tanpa  jemu.  Dia  suka  menyebut  nama  Mira.  Dan  dia  yakin, Mira  juga  suka.  Buktinya  apabila  Mira  mengangkat muka,  wanita  itu  memberinya  hadiah  yang  paling menawan. 
Senyuman  Mira  menenangkan  jiwa.  Sebenarnya,  apa  saja  yang  dimiliki  oleh  Mira, semuanya  kelas  pertama  dan  mendebarkan  seluruh  sistem  pemikiran  Erwan.
"Hai  Erwan."  Tangan  Mira  naik  menyentuh  lengan  Erwan.  Kemudian  menggosok-gosok lengan  lelaki  itu. 
Erwan  terdampar  ke  daerah  penuh  kenikmatan. Disebalik  keghairahan  Erwan  menerima  sentuhan  Mira,  hatinya  menangis.  Erwan  jelas tidak  faham  kenapa  hatinya  mesti  menangis. 
Dia  mengaku  taraf  sosial  Mira  memang  setanding orang  barat.  Ini  apa  yang  Erwan  nampak ,  tetapi  Erwan  yakin,  dia  dapat  melentur  Mira.
"Lama  awak  tunggu  saya?"
"Taklah.  Saya  pun  baru  sampai."
Sekali  lagi  Erwan  menerima  senyuman  Mira.  Sekali  lagi  Erwan  terkapai-kapai  untuk mencari  nafas.  Mira  telah  berjaya  membuatnya  seperti  patung.  Mira  berkuasa  untuk  melakukan apa  saja  padanya.
"Mira,  saya  ada  hal  nak  tanya  awak." Lagi-lagi  senyuman  Mira  mengajaknya  berlari-lari  di  daerah  penuh  kenikmatan  itu. Masya-Allah,  Erwan  rasa,  hari  ini  dia  mahu  melompat  gembira. 
Tadi  sebelum  bertolak  ke  sini, dia  sempat  gugup  dengan  penerimaan  Mira.  Dia  takut  Mira  menolaknya,  tetapi  sekarang,  semua itu  hanya  fikiran  jahat  hati  Erwan.  Mira  menerimanya  dengan  baik.  Dia  dan  Mira  sejiwa.
"Saya  pun  ada  hal  juga  nak  tanya  awak.  Boleh  tak  kalau  saya  yang  tanya  dulu?"
Biarpun  dia  mahu  membantah,  tidak  tahu  kenapa  dia  bersetuju.  Dia  kalah  pada  kerdipan menggoda  mata  Mira. Sumpah,  ini  bukan  dirinya.  Erwan  seperti  telah  hilang  jati  diri.  Erwan  telah  ditundukkan oleh  Mira.  Mira  adalah  medusanya.
"Silakan." Mira  kembali  menyentuh  lengan  Erwan.  Kemudian  menyulam  jari  tangan  Erwan  tanpa malu. 
Erwan  suka,  tetapi  hatinya  masih  memberontak.  Sekeping  hatinya  asyik  mengingatkan  dia tentang  dosa.
"Saya  tahu  awak  dengan  saya  baru  berjumpa  sekali  sebelum  ni.  Saya  tahu  hari  ni pertemuan  kedua  kita.  Saya  pun  cukup  sedar,  awak  dengan  saya  belum  saling  mengenali,  tapi awak  ada  sesuatu.  Sesuatu  tu  mendesak  saya  dan  saya  tak  boleh  kata  tidak."
Erwan  dapat  mendengar  degupan  jantungnya  sendiri.  Cukup  laju  dan  Erwan  rasa,  ada keringat  halus  yang  cuba  tumbuh.
"Erwan,  would  you  like  to  be  my  boyfriend?" Soalan  Mira  seperti  nyanyian  dari  Syurga.  Namun  sayang,  hatinya  memberontak.  Hatinya memberi  arahan  untuk  menolak.  
"Saya  boleh  terima  kalau  awak  menolak.  Saya  faham  kenapa  awak  menolak."
Raut  wajah  Mira  muram.  Wajah  muram  itu  memaksa  Erwan  bangun  melawan  kehendak hatinya.  Erwan  takkan  tunduk  pada  permintaan  hatinya.  Bibirnya  terus  menuturkan  jawapan setuju.  

"Yes,  Mira
"Yes,  Mira.  I  would  love  to  be  you  boyfriend." 
Erwan  merelakan  apabila  Mira merapatkan  tubuh  mereka  berdua.  Erwan  merelakan  apabila  Mira  memeluknya  dengan  erat.
Ini  salah. 
Ini  dosa. 
Awak  akan  menyesal. 
Why? 
Sebab  dia  bukan  kepingan  hati  yang  kita  cari.  Dia  masih  di  luar  sana,  menunggu  kita datang.
Hatinya  bermadah,  dan  Erwan  memilih  membenam  madah  tersebut  jauh  ke  dasar  hati. Erwan  telah  memilih  Mira  sebagai  pasangannya.
°°°×××°°°
Nota PK: 
Versi novel dengan 51 episod, lengkap dengan prolog & epilog yang baru dan dikemaskan dengan bonus Erwan & Helena.
Pre-Order akan dibuka bermula 01/10/2018 - 14/10/2018. Stok terhad dan dijual secara online sahaja. First come first serve.
Untuk sebarang pertanyaan, boleh whatsapp ke +60 10-449 7835. Kalau suka dengan cerita ni, jangan lupa tinggalkan komen dan vote!

 Kalau suka dengan cerita ni, jangan lupa tinggalkan komen dan vote!     

No comments:

Post a Comment