Monday 20 January 2014

#ceriBERI - Tentang Mimpiku (Bhg.06)



​Laju saja sepasang kakinya menuruni anak tangga. Tiba di anak tangga terakhir, Farhan nyaris tersilap langkah bila Hayyi tiba-tiba saja muncul di depan matanya. Sepasang matanya sudah dibesarkan.

​“Cak! Cak cak pong!”sergah Hayyi sambil tersenyum lebar. Kemudian lelaki itu ketawa besar melihat rupa terkejut Farhan.

​Farhan menghela nafas dalam. Duhai hati, harap banyak bersabar melayan kerenah si gila Hayyi ni.

​Baru saja Farhan ingin meneruskan langkah, Hayyi sudah menghalang. Rasa sabar Farhan semakin tipis. Lebih-lebih lagi bila Hayyi mula tersengih-sengih seperti kerang tak laku.

​“Tepilah!”

Hayyi sudah mendepakan kedua belah tangannya.

Farhan hanya mampu menghela nafas panjang. Masih lagi berusaha sebaik mungkin menyabarkan hatinya yang radang.

"Awak nak apa ni Hayyi? Cakaplah. Cakap sekarang."

Hayyi masih juga dengan muka tanpa perasaannya.

"Serabutlah kalau macam ni. Tepi!"ujar Farhan untuk kesekian kalinya. Tangannya sudah bergerak untuk menolak tubuh Hayyi. Malangnya Hayyi yang lebih dulu lekas mengelak.

Farhan sempat terkejut setelah melihat kerlingan tajam Hayyi. Kerlingan yang sama sewaktu Hayyi masih sihat.

​“Tak boleh. Awak mesti jawab soalan saya dulu. Lepas itu baru awak boleh lalu.”

​Farhan pandang Hayyi tajam-tajam. Tahap kesabarannya sudah setipis kulit bawang. Bila-bila masa saja buku limanya boleh hinggap di muka Hayyi.

​“Cepatlah tanya,”ujar Farhan. Dia sudah berpeluk tubuh. Sepasang kemilau indahnya masih juga menatap tajam Hayyi yang selamba itu.

​“Kenapa awak tak terkejut tadi? Cepatlah terkejut. Lepas tu lompat. Lepas lompat kena baring atas lantai tu. Lepas tu guling-guling.”

​Semakin dalam helaan nafas Farhan. Rasa sabarnya semakin hilang.

​“Cepatlah terkejut!”desak Hayyi sambil mencapai tangan Farhan.

​Sepantas kilat Farhan merentap semula tangannya daripada pegangan tangan Hayyi.

​“Jangan sentuh aku.”

​Hayyi mencebirkan bibirnya.

​“Tak seronok main dengan awak. Awak garang sangat macam atuk tua. Saya tak nak kawan dengan awaklah!”jerit Hayyi sebelum berlari memasuki ruang dapur. Tidak sampai beberapa saat Farhan sudah boleh mendengar tawa besar Hayyi.

Farhan menggaru-garu kepalanya yang tidak gatal. Lemas sendiri melihat gelagat Hayyi. Suara Hayyi ketawa besar bagaikan irama yang cukup untuk membuat Farhan rela menjadi tuli. Suara nyaring Hayyi sesungguhnya menghadirkan rasa geram yang teramat.

Ketenangan yang dicari sudah lesap entah kemana. Berganti rasa ingin segera keluar dari rumah ini. Biar jauh daripada Hayyi, sepupunya yang sejak di bangku sekolah  menengah lagi sudah menjadi seteru.

​“Hayyi, mari makan dengan ibu,”panggil Puan Sharifah. Sayangnya hanya lengkingan tawa Hayyi yang membalas pelawaan ibu tua itu.

​Farhan memerhatikan segala tingkah Hayyi dengan hati yang sarat dengan rasa geram menggunung, setinggi gunung Everest di Nepal sana. Separuh rela dia menarik kerusi makan di sisi ibunya. Malas dia hendak mendengar atau melihat gelagat Hayyi lagi.

​“Yang ni awak punya. Ambillah!”suara Hayyi tiba-tiba dirasakan terlalu dekat dengan dirinya. Dan matanya terbuka luas saat menyedari Hayyi sudah menyuap sekeping roti bakar secara paksa ke dalam mulutnya.

​“Telan sampai habis!”ujar Hayyi lantas terus memaksa Farhan menelan roti sandwich tersebut. Semakin Farhan cuba untuk menghalang, semakin kuat Hayyi menolak roti tersebut ke dalam mulut Farhan.

​“Hayyi buat apa ni?”soal Puan Suraya sambil cuba menarik tangan Hayyi jauh daripada Farhan.

​“Hayyi!”marah puan Sharifah pula.

​Farhan mengeluarkan semula roti sandwich dari dalam mulutnya. Hayyi yang sedang ketawa besar itu dijeling tajam. Tidak dapat mengawal perasaan, dia menolak tubuh sepupunya itu sekuat hati. Dia bukan lelaki sempurna. Tahap kesabarannya sudah pecah dek perangai gila Hayyi.

Tubuh malang Hayyi terhuyung hayang sebelum jatuh terduduk. Bertambah malang bila pasu yang terletak cantik di atas meja ikut jatuh lalu mengenai kepala Hayyi.

“Sakittttttttt!!!”


#sambung lagi yer.. :))

7 comments:

  1. Huhuhu....tak terkata apa yg terjd sebab masih misteri adakah hayyi tu betul2 mental problem...

    ReplyDelete
  2. Adessss...sapelah yg blh tahan ngan perangai hayyi ni..xleh nk salahkan Farhan jugak...

    ReplyDelete
  3. Ya Allah... apakah yg terjadi kepada Hayyi? *tepuk dahi. garu kepala* Kak PK suka begini. Se.Co.Et jeeeee

    ReplyDelete
  4. adesssss pendeknya..... apa yg akan terjadi...semakin blurr plak skrg? Sifu mana yg ajar suh bg n3 se co et ni? Geram pulak hati aiii...ekekeke

    ReplyDelete